5 Cara Atasi Muka Kusam Masa Travelling

Travelling adalah satu perkara biasa yang dilakukan oleh orang - orang pada zaman ini, dengan melakukan lawatan ia boleh membuat minda kita tenang dan menjauhkan diri dari tekanan kerana banyak aktiviti yang kita kumpulkan.

Nah, bagaimana jika anda ingin pergi tetapi takut dengan wajah anda hitam apatah lagi kusam kerana pendedahan kepada pencemaran udara juga matahari, tetapi anda jangan bimbang anda masih boleh ria perjalanan tanpa rasa takut kusam dengan mengikuti beberapa petua ini.


Cara Atasi Muka Kusam Masa Travelling



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Mewujudkan wajah yang cantik untuk wanita adalah perkara yang harus dilakukan jika ada di rumah atau perjalanan nah begitu juga bila melakukan lawatan.

Tetapi perkara yang mengerikan ketika melakukan perjalanan adalah wajah akan sangat rentan terhadap pencemaran dan sinar matahari yang mana tidak baik untuk wajah, daripada yang terjadi yaitu wajah kusam dan hal-hal lain yang buruk untuk wajah.

Nah, daripada itu jika anda mencari cara untuk mengatasi ini mungkin beberapa tips ini anda boleh meniru dalam mengatasi wajah yang kusam untuk menjaga wajah cantik dan berseri.


1. Gunakan Sunblock



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Nah jika anda sering di luar rumah dinasihatkan untuk menggunakan sunblock supaya wajah terlindung dari sinaran UV yang berbahaya kepada wajah, jika wajah sering terdedah kepada cahaya matahari selama berjam - jam akan membuat wajah menjadi kusam maka penggunaan sunblock akan sangat membantu anda mengatasi cahaya matahari.

Gunakan pelindung matahari dengan SPF> 30 akan membantu wajah anda tidak kelihatan kusam, oyaa menggunakan pelindung matahari 15 minit sebelum keluar dari bilik supaya sunblock meresap ke dalam kulit.


2. Kerap - kerap Minum Air Putih



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Apabila anda melancong memang seronok dan boleh melupakan segala - galanya, tetapi anda jangan lupa dengan yang ini adalah air minuman, sememangnya remeh tetapi anda perlu tahu dengan mengalikan air minuman mineral untuk mengekalkan kelembapan dan kelancaran kulit kita, jika badan itu terjaga dan minum banyak air mineral maka kulit akan berasa lembap dan lembut dan minyak akan berkurang.


3. Gunakan Aksesori Perlindungan Badan



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Menggunakan perisai badan seperti payung, topi, jaket, cermin mata hitam dan selendang akan menjadi pertahanan kedua selepas anda menggunakan sunblock untuk mengelakkan pendedahan cahaya matahari, anda perlu tahu sebagai penggunaan pelindung aksesori juga akan menjadikan anda lebih bergaya.


4. Keraplah Cuci Muka



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Selepas keseronokan melawat lawatan yang telah anda sentuh jangan lupa untuk mencuci muka anda, selepas bergerak dengan membasuh muka adalah salah satu cara yang kuat untuk menjadikan wajah anda dilindungi dari wajah yang kusam dan kering.

Anda juga boleh menggunakan mencuci muka yang sesuai untuk wajah dan kulit anda, keutamaan mencuci muka juga menjadikan otot di muka menjadi tenang sehingga kulit menjadi rileks dan juga membuka liang sehingga kotoran juga diangkat.


5. Gunakan Solek Nipis



Cara Atasi Muka Kusam Saat Travelling


Menggunakan solekan tebal semasa perjalanan akan membuat anda merasa tidak selesa, kerana solek tebal akan menjadikan liang-liang ditutup. kerana apabila anda melakukan perjalanan, anda akan terpaksa berada di luar rumah secara berterusan dan akibatnya akan membuat jerawat muka dan berminyak jadi pastikan anda menggunakan solek secukupnya.


Itulah sedikit maklumat tentang cara atasi muka kusam saat travelling yang mungkin berguna untuk anda, dan terima kasih.

Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "5 Cara Atasi Muka Kusam Masa Travelling"

Catat Ulasan