7 Cara Meluruskan Rambut Secara Semulajadi

Cara Meluruskan Rambut - Mempunyai rambut yang indah adalah keinginan semua orang di dunia ini apalagi seorang wanita yang sebenarnya sangat prihatin terhadap keindahannya sehingga banyak wanita bersaing untuk menjaga rambut mereka untuk kelihatan cantik.

Salah satu faktor yang mencari rambut yang cantik adalah rambut lurus dan sihat, banyak produk kecantikan yang menawarkan janji untuk membuat rambut lurus dalam sekelip mata atau pergi ke doktor kecantikan untuk membuat rambut lurus dengan memberi ubat. Tetapi ia memerlukan banyak kos nah jika anda ingin membuat rambut lurus tanpa kos anda boleh mencuba alternatif yang dengan bahan-bahan semula jadi.

Ramai bahan semulajadi sesuai dan terbukti berkesan untuk rawatan tubuh seperti penjagaan rambut, ingin tahu apa bahan apa saja jom kita tinjau bersama 7 cara untuk meluruskan rambut dengan bahan semula jadi.


Cara Meluruskan Rambut



7 Cara Meluruskan Rambut


1. Minyak Zaitun



7 Cara Meluruskan Rambut


Siapa yang tidak kenal dengan yang ini di dunia kecantikan, minyak ini banyak manfaat seperti membuat rambut lurus secara semulajadi dan juga menjadikan rambut kelihatan hitam. untuk mencari minyak ini tidak terlalu sukar kerana ia tersebar luas di pasar raya.

Cara menggunakannya sangat mudah, buat pertama kali menyiapkan setengah secawan minyak zaitun dan kemudian panaskan beberapa minit, kemudian masukkan rosemary kering kepada minyak zaitun yang telah dipanaskan dan dicampur rata, jika sudah kemudian sapu ke rambut semasa di urut, biarkan berdiri kira-kira 30 minit, dan terakhir bersihkan dengan syampu dan perapi biasa.


2. Lidah Buaya



7 Cara Meluruskan Rambut


Kilang ini sememangnya tidak akan menjadi asing lagi apabila membincangkan masalah penjagaan rambut, ekstrak aloe vera dipercayai dapat membuat warna kehitaman rambut dan meluruskannya dalam kecantikan rambut.

Cara memohon, terlebih dahulu menyediakan lidah buaya dan ambil gel di dalamnya, kemudian panaskan lidah buaya sehingga ia menjadi cair, jika ia sudah basuh ke rambut selepas syampu dan biarkan selama 30 minit, bilas terakhir dengan air bersih.


3. Telur Dan Susu



7 Cara Meluruskan Rambut


Bukan hanya untuk makanan dan minuman yang sedap, telur dan susu ternyata mempunyai manfaat yang baik untuk rambut anda terutama membuat rambut lurus secara semulajadi.

Nah, anda perlu menyediakan 1 telur ayam kemudian ambil putih telur sahaja, kemudian masukkan susu ke dalam telur putih hanya perlu diingat susu di sini adalah susu tulen jadi tanpa gula, kemudian kacau sekata, jika sudah balurkan pada rambut anda semasa dalam urut, biarkan berdiri kira-kira 15 minit kemudian bilas dengan air.


4. Pisang Dan Pepaya



7 Cara Meluruskan Rambut


Nah ini adalah buah yang paling lazat untuk dinikmati sebagai pencuci mulut tetapi ia juga mempunyai manfaat lain sebagai pelurus rambut, banyak produk kecantikan bergantung pada buah ini sebagai bahan asasnya. baik daripada membelanjakan wang dengan lebih baik kita cuba.

Pertama anda menyediakan mangkuk bersaiz sederhana, ambil dua potong daging dan masukkan ke dalam mangkuk, haluskan sehingga lembut dan bersatu, tambah sendok madu tulen, kemudian puree kembali, pakai pada rambut dan kulit kepala dan biarkan berdiri sehingga kering, bilas dengan air atau syampu biasa.


5. Jeruk Nipis Dan Santan



7 Cara Meluruskan Rambut


Ia mungkin terdengar pelik jika kedua-dua bahan ini dicampur tetapi sifat yang terkandung amat menakjubkan, kedua-dua ramuan ini dapat meluruskan rambut anda kerana ia berguna sebagai perapi. Cara ini sangat mudah kerana anda hanya perlu mencampur dua bahan, jika sudah usap pada rambut dan kulit kepala kemudian biarkan berdiri sampai kering kemudian bilas dengan air bersih.


6. Minyak Badam



7 Cara Meluruskan Rambut


Nah, penggunaan minyak badam yang digunakan selepas anda selesai mencuci dan menggunakan minyak peremajaan dengan menggunakan perapi pada rambut boleh membuat rambut lurus secara semula jadi tanpa menggunakan peralatan kecantikan rambut lain. Cara memakainya adalah sangat mudah, selepas anda menyelesaikan syampu mengambil 3 - 4 titis minyak badam dan kemudian tambah dengan perapi atau ia boleh menjadi perapi pengganti, ratakan pada rambut anda, jika sudah dibilas dengan air bersih.


7. Tepung Beras Dan Telur



7 Cara Meluruskan Rambut


Kedua - dua ramuan ini boleh digunakan sebagai pelurus rambut, cara pertama menyiapkan telur dan kemudian mengambil hanya putih telur, kemudian ambil 5 sudu tepung beras dan campurkan dengan putih telur, kacau sehingga tercampur, oleskan ke rambut dan diratakan dengan sikat, biarkan berdiri sekitar 1 jam jika sudah dibilas dengan air bersih atau syampu. Untuk kedua - dua bahan ini, anda tidak boleh melakukan terlalu kerap, saran saya adalah gunakan hanya sekali seminggu.


Baik itu beberapa maklumat tentang cara meluruskan rambut secara semula jadi, mungkin berguna untuk anda dan jangan lupa cuba di rumah.. sampai jumpa...

Postingan terkait:

Belum ada tanggapan untuk "7 Cara Meluruskan Rambut Secara Semulajadi"

Catat Ulasan